۱۳۹۲/۷/۲۴

روشهای اتصال به اینترنت

راههای اتصال به اینترنت

برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت سه راه وجود دارد:

الف- اتصال از طریق سرویس دهندگان ISP

ب- اتصال از طریق سرویس دهندگان تجاری

ج- اتصال از طریق دستگاه WEB TV

 

اتصال از طریق سرویس دهندگان (ISP):

عمومیترین راه اتصال به شبکه اینترنت از طریق سرویس دهندگان اختصاصی است این واحدها به نام ISP معروفند. واحدهای ISP دروازه اطلاعاتی برای ورود به شبکه اینترنت هستند. با گرفتن شماره تلفن، کامپیوتر از طریق مودم و خط تلفن به واحد ISP وصل و از آنجا مستقیما به شبکه جهانی اینترنت متصل میگردد. این دسته از سرویس دهندگان میتواند محلی باشند یا در سطح کشور عمل کنند. با وجود اینکه عملکرد هر دو دسته یکسان است اما سرعت دسترسی از طریق سرویس دهندگان کوچک بالاتر است.

بعد از انتخاب واحد ISP مراحل زیر باید انجام پذیرد:

1- برقراری ارتباط: با واحد ISP برای امضای قرارداد باید ارتباط برقرار کرد بعد از اشتراک با واحد ISP نام کاربر، کلمه رمز و مجموعهای از نرم افزارهایی شامل ارتباط و نحوه نصب و نگهداری ,… برای کاربر ارسال میگردد.

2- نصب نرم افزار: در صورتی که واحد ISP مجموعه نرم افزار ارتباطی را ارسال کرده باشد میتوان آن را نصب و از طریق آن با واحد مذکور ارتباط برقرار نمود و در صورتی که این مجموعه ارسال نگردد میتوان از نرم افزارهای WINDOWS 95 ,98 ,… برای برقراری ارتباط با ISP و اینترنت استفاده نمود.

3- شمارهگیری: شماره واحد ISP را با کامپیوتر گرفته میشود بعد از شماره گیری نام کاربر و کلمه رمز سؤال میشود. که باید وارد شود البته درهنگام تایپ کلمه رمز قابل رویت نیست در صورتی که نام کاربر و کلمه رمز درست باشد ارتباط برقرار میگردد. میتوان شماره تلفن، نام کاربر، کلمه رمز و آدرس پست الکترونیکی خود را ذخیره نمود تا برای ارتباط مجدد نیاز به تکرار نباشد.

 

اتصال از طریق سرویس دهندگان تجاری:

در اینترنت چنددسته شبکه وجود دارد.دستهای از این شبکهها که راحتترین راه ورود به شبکه جهانی و مناسبترین محیط برای کلیه استفاده کنندگان هستند سرویس دهندگان تجاری هستند.

چهار شبکه تجاری online (درون خطی یا سرویس دهندگان آماده برای ارائه خدمات) در دنیا وجود دارد که واسطه ارتباطی کاربران زیادی در شبکه اینترنت هستند و عبارتند از:

الف- شبکه America online : نام دیگر این شبکه AOL است و گستردهترین شبکه در دنیا میباشد زیرا این شبکه قادر است تا به هرگونه نیازی پاسخ دهد از معایب آن این است که سرعت زیاد مناسبی ندارد.این شبکه دارای آدرس http://www.aol.com است.

ب- شبکه CompuServe interactive: این شبکه دارای گستردگی کمی است و از قدیمیترین شبکههاست و به لحاظ دسترسی به محتویات سایت کاملا تخصصی طراحی گردیده است و واسط ارتباطی خوبی با سایتهای خارجی است. این شبکه دارای آدرس http://www.compuserve.com است.

ج- شبکه The Microsoft network: در واقع همان شبکه معروف میکروسافت است که با نرم افزار windows 95 وبالاتر با عنوان MSN است اهداف اصلی این شبکه اطلاع رسانی است و نسخه سفارشی جستجوگر اینترنت است این شبکه با آدرس http://www.msn.com قابل دسترسی است.

د- شبکه Prodigy internet: این شبکه از دیگر شبکههای جهانی برای استفاده از مجموعه سایتهای اینترنت است و دارای آدرس http://www.prodigy.com است.

 

اتصال از طریق دستگاه Web:

یکی دیگر از راههای برقراری ارتباط با شبکه جهانی اینترنت استفاده از سیستم Web TV است که با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به کامپیوتر نیست. WEB TV دستگاه ارتباطی الکترونیکی است که با وصل شدن به تلویزیون و خط تلفن ارتباط با شبکه جهانی اینترنت را برقرار میکند.

دسترسی به اینترنت (Internet access) با شیوه ها و روش های مختلف

دسترسی به اینترنت (Internet access) با شیوه ها و روش های مختلفی صورت می پذیرد.معمولترین روش خانگی برای اتصال به اینترنت Dial-up و Broadbandو ADSL است. کامپیوترهای خانگی ممکن است از طریق خط تلفن با مودم، DSL یا مودم کابلی به فراهمکننده خدمات اینترنت (ISP) متصل شود. در یک شرکت یا دانشگاه کامپیوترها به یک شبکه محلی (LAN) در داخل سازمان وصل هستند. این شبکه را میتوان از طریق یک خط تلفن سریع مثل T۱ یا E۱ به یک فراهمکننده خدمات اینترنت (ISP) وصل کرد. ISPها به ISPهای بزرگتر وصل میشوند و ISPهای بزرگتر یک ستون فقرات (Backbones) فیبر نوری را برای یک کشور یا ناحیه برقرار میکنند. ستونهای فقرات در سراسر دنیا از طریق کابل نوری، کابل زیر دریا یا ماهواره به هم متصل هستند.

  شیوه ها و روشهای معمول اتصال به اینترنت- دسترسی اینترنت Internet access (قسمت اول)

دسترسی به اینترنت (Internet access) با شیوه ها و روش های مختلفی صورت می پذیرد.معمولترین روش خانگی برای اتصال به اینترنت Dial-up و Broadbandو ADSL است. کامپیوترهای خانگی ممکن است از طریق خط تلفن با مودم، DSL یا مودم کابلی به فراهمکننده خدمات اینترنت (ISP) متصل شود. در یک شرکت یا دانشگاه کامپیوترها به یک شبکه محلی (LAN) در داخل سازمان وصل هستند. این شبکه را میتوان از طریق یک خط تلفن سریع مثل T۱ یا E۱ به یک فراهمکننده خدمات اینترنت (ISP) وصل کرد. ISPها به ISPهای بزرگتر وصل میشوند و ISPهای بزرگتر یک ستون فقرات (Backbones) فیبر نوری را برای یک کشور یا ناحیه برقرار میکنند. ستونهای فقرات در سراسر دنیا از طریق کابل نوری، کابل زیر دریا یا ماهواره به هم متصل هستند.

 

 مقدمه بر دسترسی به اینترنت (Internet access)

مکانهای عمومی که از اینترنت در آنها استفاده میشود شامل کتابخانهها و کافی نتها هستند. جایی که کامپیوتر متصل به اینترنت قابل دسترس است. همچنین دسترسی به اینترنت از مکانهایی مثل سالنهای فرودگاهها امکانپذیر است. مکانهایی که باید ایستاده و سریع کار با اینترنت را انجام به نامهای گوناگونی معروف هستند مثل کیوسک عمومی اینترنت، پایانه دسترسی عمومی یا تلفن پولی وب .

هم اکنون سامانه Wi-Fi میتواند امکان دسترسی به اینترنت را بصورت بیسیم فراهم کند. این سیستم یا Hotspot میتواند بصورت رایگان برای همه یا برای ثبت نام کنندگان و یا بصورت اشتراکی باشد. در این سیستم که در پی آن به عنوان مثال کافینت Wi-Fi بوجود میآید افراد میبایست رایانهای که قابلیت اتصال به شبکه محلی بیسیم را دارد را با خود همراه داشته باشند. Hotspot به محدوده مکانی خاصی وابسته نیست و میتواند در یک فضای باز و در یک پارک یا منطقه مرکزی شهر قابل دسترس باشد.تلاش برای تشکیل این شبکهها در نهایت به تشکیل مجمع شبکههای بیسیم منجر شدهاست.

استفاده از رایانه شخصی برتریهای زیادی نسبت به استفاده از رایانههای عمومی دارد. بهوسیله رایانه شخصی امکان دریافت و ارسال بیشتری فایل وجود دارد با استفاده از مرورگر شخصی و تنظیمات شخصی آن که این امکان در رایانه عمومی وجود ندارد. همچنین استفاده از نرمافزارهای خاص و فضای بیشتر جهت نگهداری اطلاعات و نامههای الکترونیک و فایلها. در رایانههای عمومی فضای صندوق پستی الکترونیک و امکان اجرای نرم افزارها بسیار محدود است. با توجه به این موارد میبینیم که اگر امکان استفاده از رایانه شخصی با سامانه بیسیم وجود داشته باشد برتریهای زیادی به کاربران خواهد داد.

با گذشت زمان و با رواج روز افزون کاربردهای حیاتی اینترنت در جوامع گوناگون تعداد کشورهایی که دسترسی به اینترنت را بصورت مطلوب و با سرعت مناسب در اختیار کاربران قرار میدهند هم رو به فزونی و افزایش است.

 

دسترسی اینترنت با شمارهگیری Dial up

قدیمی ترین شیوه دسترسی به اینترنت ، روش Dial-up است . زمانی كه حجم استفاده از اینترنت بسیار اندك بوده و یا امكان استفاده از راه حل های اینترنت پرسرعت برای كاربر مقدور نباشد ، این روش ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد .

• سرعت اتصال به شبکه 56Kbps

• نداشتن تأخیر

• قابل استفاده از کلیه پروتکل های اینترنتی خصوصا پروتکل V92

• قابلیت دریافت فایلهای مختلف با سرعت بالا

• قیمت مناسب

• پشتیبانی شبانه روزی در همه روزهای هفته

 

دایل آپ Dial up

سرویسی است که با شماره گیری خط تلفن معمولی شما را به اینترنت متصل مینماید و بسته به سرعت سرویس دهنده و کیفیت خطوط تماس شما با اینترنت برقرار میگردد. مودمهای دیال-اپ جدید معمولا دارای حداكثر سرعت تئوری 56kbit/s هستند اگرچه در اكثر موارد تنها 53kbits/s ممكن است به علت overhead

 

قیمت معمول اتصال دایل آپ

 

نوع اشتراک  قیمت (ریال)

کارت 30 ساعته 30،000

کارت 50 ساعته 49،000

کارت 100 ساعته 90,000

یک ماهه نامحدود 70،000

دو ماهه نامحدود 140،000

سه ماهه نامحدود 199،000

شش ماهه نامحدود 380،000

یک ساله نامحدود 750،000

یک ماهه 8 الی 20 35،000

سه ماهه 8 الی 20 99،000

شش ماهه 8 الی 20 195،000

یک ساله 8 الی 20 378،000


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر